Tanda Anda Mengalami Anxiety Disorder(Semak Jika Ada Ciri-Ciri)

Tanda Anda Mengalami Anxiety Disorder(Semak Jika Ada Ciri-Ciri)

Anxiety Disorder

Kebimbangan dan debaran adalah emosi biasa manusia.Namun, jika terlalu bimbang secara berlebihan dan tanpa ada alasan yang kuat, Anda mungkin memiliki gangguan kecemasan atau dikenal juga sebagai anxiety disorder.Anda mungkin mengalami AnxietyDisorder,jika anda kerap mengalami mana-mana simptom berikut

  1. Salah satu simptom Anxiety Disorder ialah Sukar Tidur(Anxiety Disorder)

    Suka berjaga sepanjang malam kerana bimbang dan memikirkan isu sehingga anda tidak boleh tidur, atau terperangkap dalam mimpi sehingga anda kerap bangun.

 

  1. Bimbang Sepanjang Masa(Anxiety Disorder)

    Jika anda mendapati diri anda berada dalam kitaran pemikiran yang tidak rasional dan cemas, anda mungkin mengalami gangguan kebimbangan umum atau Generalized AnxietyDisorder (GAD).Anda menghabiskan berjam-jam, kadangkala berhari-hari, tertumpu pada situasi yang menyebabkan anda keresahan dan kesusahan. Lebih teruk, situasi ini selalunya tidak realistik atau di luar kawalan anda sepenuhnya.

 

  1. Anda mempunyai Masalah Penghadaman Yang Kronik

    Selain meningkatkan kebimbangan, masalah pencernaan boleh menyebabkan ketidakselesaan sosial dan fizikal.Walaupun kebimbangan mungkin bermula dalam fikiran, ia juga boleh nyata secara fizikal. Contohnya, sindrom gangguan usus boleh menyebabkan gejala seperti sakit perut, kekejangan otot, kembung perut, sembelit atau cirit-birit. Semua isu ini berpunca daripada sistem penghadaman, yang sensitif terhadap tekanan psikologi.

 

  1. Hanya Beri Perhatian Kepada Komen Negatif.

Tidak kira berapa banyak pujian yang diberikan kepada pekerjaan seseorang atau diri mereka sendiri yang positif, orang yang mempunyai “Anxiety Disorder” cenderung hanya melihat          perkara yang burukAkibatnya, mereka akan mempunyai perangai yang terlalu cerewet dan tertumpu pada kesempurnaan sehingga mereka takut gagal.

  1. Sering mengalami Serangan Panik.

Apabila mengalami “panic attack”, seseorang mungkin mengalami kesukaran bernafas, sakit dada, pening, berpeluh, menggigil, jantung berdebar-debar, sakit perut dan lemah tubuh badannya.Walaupun tidak semua orang yang mengalami serangan panik mempunyai AnxietyDisorder, mereka yang berulangkali mengalaminya perlu berjumpa doktor untuk mengesahkannya.

 

  1. Sukar Menjalin Hubungan.

    Seseorang yang mengalami AnxietyDisorder lazimnya mengingati peristiwa masa lalu dengan jelas sehingga mereka kerap mengambil keutamaan daripada masalah semasa yang mereka hadapi.

 

  1. Nervous Breakdown.

    Seseorang yang mengalami Anxiety Disorder biasanya lebih suka menyembunyikan emosinya. Walau bagaimanapun, “Nervous Breakdown” berlaku apabila kebimbangan atau perkara lain yang mengganggu perasaannya memuncak, seperti apabila dia tiba-tiba menjadi marah, menjerit, atau mengamuk sehingga dia hilang rasa malu dan ketakutan.

Selain itu, sesetengah orang sering pengsan apabila mereka mengalami tekanan yang terlalu tinggi.

 

  1. Ketegangan Otot.

    Satu gejala Anxiety Disorder ialah ketegangan otot yang berterusan. Tindak balas badan terhadap tekanan yang terlalu banyak boleh menyebabkan gejala ini. Pesakit percaya ia adalah normal kerana ia boleh berlaku dengan kerap.

Menurut Anxiety Centre, kebas pada tangan atau bahagian badan lain adalah satu lagi gejala yang dialami oleh orang yang mengalami Anxiety Disorder secara konsisten.

Cara Mengatasi Anxiety

Berikut adalah beberapa saran untuk mengatasi anxiety, antara lain:

  • Bersenam: Senam dapat membantu merangsang produksi hormon endorfin yang dapat meningkatkan perasaan kesejahteraan.
  • Amalkan Pemakanan Sihat: Konsumsi makanan sehat seperti sayuran, buah-buahan, kekacang, dan ikan dapat membantu mengatasi anxiety.
  • Dapatkan Tidur Yang Mencukupi: Hindari konsumsi kafein pada malam hari dan usahakan tidur selama 7-8 jam setiap hari.
  • Lakukan Meditasi & Dekatkan Diri Pada Allah: Meditasi, seperti solat sunat dan yoga, dapat membantu mengatasi stres dan meningkatkan kualitas tidur.

Sila rujuk  bantuan dari doktor atau pakar psikiatri jika mengalami masalah mengawal anxiety, dan menyediakan informasi tentang Talian Bantuan Krisis Kesihatan Mental (Talian HEAL 15555) untuk dapatkan sokongan.

 

ARTIKEL LAIN

CARA KIRA KALORI MAKANAN HARIAN BMI BMR DCR (Senang Nak Amalkan Diet)

1 thought on “Tanda Anda Mengalami Anxiety Disorder(Semak Jika Ada Ciri-Ciri)”

Leave a Comment