SISTEM VAN DRT MOBILITI SELANGOR(Jadual Lokasi Waktu Operasi)

SISTEM VAN DRT MOBILITI SELANGOR(Jadual Lokasi Waktu Operasi)

VAN DRT

Kepada warga penduduk Selangor yang seringkali menggunakan pengangkutan awam, kini Kerajaan Selangor bakal memperkenalkan sistem Van DRT Mobiliti Selangor untuk menggantikan kemudahan Bas Smart Selangor di kawasan berkepadatan tinggi dan laluan sempit pada masa akan datang. Disini kami akan kongsikan kepada anda jadual, lokasi dan waktu operasi. Semoga membantu.

 

APA ITU SISTEM VAN DRT MOBILITI SELANGOR

Sistem Van DRT (Demand-Responsive Transit) Selangor Mobility  ialah penyelesaian yang menyelesaikan masalah dalam pengangkutan awam padanan bekalan dan permintaan. Perkhidmatan DRT bertindak balas kepada variasi dalam permintaan dengan menyesuaikan laluan dan jadualnya.

Sistem DRT di Selangor adalah merujuk kepada penggunaan sebuah kenderaan secara perkongsian seperti ven dan bas kecil yang dipacu oleh perisian pintar bagi memastikan pengguna dari lokasi berbeza dapat diambil dan dihantar ke destinasi berbeza mengikut masa yang ditetapkan.

Sifat atas permintaan DRT dikuasakan oleh penghalaan pintar yang digabungkan dengan strategi pengezonan geo, kedua-duanya membolehkan pengendali mengoptimumkan setiap perjalanan, dengan itu meminimumkan larian kosong. Disebabkan fleksibilitinya, DRT boleh digunakan untuk mengoptimumkan laluan untuk bas sekolah, pengangkutan pekerja, perkhidmatan ulang-alik untuk pusat membeli-belah/hospital/hotel dan perkhidmatan bas/ven pengantara untuk stesen pengangkutan awam.

 

TUJUAN PELAKSANAAN SISTEM VAN DRT MOBILITI SELANGOR

Dengan perlaksanaan Ssistem Ven DRT ini, kerajaan negeri Selangor berharap sistem pengangkutan awam akan menjadi pilihan utama rakyat Selangor dan warga Lembah Klang menjelang 2030, selaras dengan Pelan Induk Pengangkutan Awam Negeri Selangor yang menetapkan visi 60 peratus pengguna memilih untuk bergerak dengan menggunakan pengangkutan awam.

 

LOKASI PERKHIDMATAN VAN DRT MOBILITI SELANGOR

Pada masa kini, hanya empat kawasan telah dipilih sebagai lokasi projek rintis DRT iaitu:

  • Puchong
  • Bandar Utama
  • Ampang
  • Subang Jaya

NOTA: Sasaran tumpuan lokasi adalah kawasan berdekatan pengangkutan awam utama seperti rel dan stesen bas bagi melengkapi perbatuan pertama dan terakhir (First-and-last mile) sistem pengangkutan awam

 

HARGA TIKET VAN DRT MOBILITI SELANGOR

Sebagai permulaan, caj dikenakan sebanyak RM2 dengan lebihan kos ditanggung kerajaan negeri sebagai galakan penggunaan DRT.

 

JADUAL & WAKTU OPERASI VAN DRT MOBILITI SELANGOR

Untuk jadual dan waktu operasi sistem DRT ini akan dikemaskini kemudian

 

MAKLUMAT LANJUT

Untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai Sistem Ven DRT Mobiliti Selangor, anda boleh melayari portal rasmi Dewan Negeri Selangor

ARTIKEL LAIN:

Leave a Comment