Ada HIV Boleh Berkahwin Melahirkan Anak Negatif HIV?

Individu yang Hidup dengan ada HIV (Boleh Berkahwin dan Melahirkan Anak Negatif HIV)

Ada HIV Boleh Berkahwin Melahirkan Anak Negatif HIV?

Orang yang Hidup dengan HIV Boleh Berkahwin dan Melahirkan Anak Tanpa ada HIV? Ini Pandangan Pakar…

Melakukan ujian saringan HIV merupakan langkah penting yang harus diambil oleh setiap pasangan yang akan melangsungkan perkahwinan. Walau bagaimanapun, bagi individu yang mungkin mempunyai kisah gelap mengenai pengalaman hidup dengan penyakit HIV, persoalan mengenai kebolehan berkahwin dan melahirkan anak mungkin timbul.

Maka, apakah individu yang hidup dengan HIV masih dapat berkahwin dan melahirkan anak? Dr. Nimelesh berkongsi kisah bersama pesakitnya dan memberikan pandangan bahawa pesakit HIV masih boleh melibatkan diri dalam perkahwinan dan memiliki anak.

UJIAN SARINGAN HIV (Pengalaman Doktor Kes HIV)

Doktor: Selamat pagi, Encik A. Silakan duduk. Nama saya Dr. Nimelesh. Saya adalah Doktor yang bertanggungjawab di klinik ini. Jururawat mengarahkan Encik ke bilik saya kerana ujian saringan HIV pra perkahwinan. Adakah Encik pernah menjalani ujian HIV sebelum ini?

Pesakit: “Tidak, Doktor. Saya tidak tahu pun saya mempunyai HIV,” jawab pesakit tersebut.

Doktor: Maaf jika soalan yang akan saya ajukan agak sensitif. Tetapi pertanyaan ini penting untuk membantu diagnosis dan rawatan Encik. Adakah Encik pernah melakukan hubungan seks sebelum ini?

Pesakit: “Pernah, Doktor. Sejak umur 16 tahun.”

Doktor: Adakah seks tersebut dengan satu orang sahaja atau dengan pelbagai pasangan? Dan adakah Encik menggunakan sebarang perlindungan seperti kondom?

Pesakit: “Saya tidak pernah menggunakan kondom, Doktor. Beberapa kali saya telah berubah pasangan, tetapi hubungan sudah putus.”

Doktor: Adakah Encik sudah memberitahu tunangan Encik tentang keputusan ujian HIV Encik?

Pesakit: “Sudah, Doktor.”

Doktor: Boleh saya panggil tunangan Encik untuk menerangkan situasi?

Pesakit: “Boleh, Doktor.” silakan masuk Cik B

Doktor: Selamat pagi, Cik B. Nama saya Dr. Nimelesh. Saya difahamkan Cik sudah mengetahui keputusan ujian pra perkahwinan.

Pesakit: “Ya, Doktor.” Jawab gadis tersebut.

Doktor: Cik, jangan risau. Pertama, ini hanyalah ujian pra perkahwinan yang pertama. Kami perlu memastikan sama ada tunangan Cik benar-benar mempunyai HIV atau tidak dengan melakukan ujian darah lebih lanjut. Kedua, individu yang hidup dengan HIV masih boleh berkahwin tanpa masalah.

Kami perlu mengukur jumlah virus dalam darah tunangan Cik. Ini tidak bermakna hubungan seks dilarang sama sekali selepas perkahwinan.

Namun, adalah penting bagi Cik untuk mengambil ubat PrEP (profilaksis pra-pendedahan HIV) dan menggunakan kondom untuk mengurangkan risiko penularan HIV dan penyakit kelamin. Sementara itu, tunangan Encik boleh memulakan rawatan. Kondom seharusnya digunakan setiap kali berhubungan seks.

BOLEHKAH WANITA YANG HIDUP DENGAN HIV MELAHIRKAN ANAK YANG TIDAK MEMBAWA HIV?

Seorang wanita yang hidup dengan HIV atau tanpa HIV masih boleh melahirkan anak yang tidak membawa HIV. Adalah lebih baik jika wanita yang tidak mempunyai HIV cuba hamil selepas suaminya yang mempunyai HIV memulakan rawatan dan berjaya mengurangkan kadar virus HIV sehingga “undetected.”

Hal yang sama berlaku bagi wanita yang mempunyai HIV. Mereka seharusnya memulakan rawatan untuk mengurangkan kadar HIV atau viral load sehingga mencapai tahap “undetected” sebelum mencuba untuk hamil.

Antara cara-cara yang boleh diambil termasuk:

– Mengambil PrEP semasa tempoh kesuburan – hubungan seks tanpa kondom dibuat hanya pada masa tersebut (kadar kelahiran bayi HIV positif 0.001 dalam 10,000 kehamilan)

– Mengambil PrEP (kadar kelahiran bayi HIV positif 0.005 dalam 10,000 kehamilan)

– Melakukan hubungan seks semasa tempoh kesuburan (kadar kelahiran bayi HIV positif 0.002 dalam 10,000 kehamilan)

– Prokreasi yang Berkaitan secara Perubatan: contohnya IVF, IUI – prosedur yang biasanya dilakukan dengan mencuci sperma (kadar kelahiran bayi HIV positif hampir 0 dalam 10,000 kehamilan)

Yang paling penting untuk diketahui:

– Individu yang hidup dengan HIV boleh hidup, berkahwin, dan mempunyai anak seperti orang lain

– Jika suami mempunyai HIV, langkah-langkah seperti pengambilan ubat PrEP (pencegahan HIV) dan penggunaan kondom perlu diambil

Klinik Kesihatan menyediakan perkhidmatan “penjagaan pra-kehamilan.” Anda dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat sebelum cuba hamil, sama ada di Klinik Kesihatan, Klinik Penyakit Berjangkit, atau Klinik Pakar Obstetrik dan Ginekologi.

Bagi pesakit HIV positif yang mengandung, adalah penting untuk mendapatkan penjagaan sejak awal dan ditemani oleh pakar Obstetrik dan Ginekologi, pakar Penyakit Berjangkit, dan pakar Perubatan Keluarga. Anak tersebut juga perlu diberikan penjagaan oleh pakar Pediatrik selepas dilahirkan.

HIV tidak dapat menular melalui pelukan, ciuman, atau sentuhan tangan. Virus HIV tidak dapat hidup lama di luar tubuh. Antara cara penularan HIV termasuk melalui cecair tubuh semasa hubungan seks tanpa perlindungan (semen, cecair vagina), berkongsi jarum antara penagih dadah di mana salah satu positif HIV, atau jarum yang menusuk petugas kesihatan dengan pesakit.

BORANG NIKAH SELANGOR (Permohonan NCR JAIS Online)

Leave a Comment