PLKN 2024:Umur Berapa Wajib Program Latihan Khidmat Negara 3.0?

PLKN 2024:Umur Berapa Wajib Program Latihan Khidmat Negara 3.0?


PLKN 3.0

PLKN 2024: Program Latihan Khidmat Negara 3.0 (Fasa 1 & 2)


PENGENALAN PLKN

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) adalah sebuah program latihan kenegaraan yang diperkenalkan pada Disember 2003 di Malaysia. Program ini awalnya dirancang untuk memberi pelatih pengalaman latihan selama tiga bulan yang mencakup modul fizikal, kenegaraan, pembinaan karakter dan khidmat komuniti.

Latihan ketenteraan termasuk aspek kepemimpinan, ketahanan diri, keyakinan, aktiviti seperti kawad, abseiling, latihan pandu arah, pengenalan kepada senjata api, dan lain-lain. Element kenegaraan dan pembentukan watak mencakup sejarah negara, kedaulatan dan maruah negara, struktur dan sistem dunia, Malaysia dan isu antarabangsa, ancaman keselamatan, ketahanan nasional, dan lain-lain. Komponen khidmat masyarakat melibatkan aktiviti seperti khidmat komuniti, penghijauan bumi, kempen kitar semula, gotong-royong, dan lain-lain.

PLKN awalnya dihentikan selama setahun pada 2015 karena masalah perbelanjaan dan diperkenalkan kembali pada 2016 sebagai PLKN 2.0 dengan jumlah pelatih yang lebih sedikit. Pada 2018, program ini dihentikan secara rasmi karena dituduh disalahgunakan untuk indoktrinasi fahaman tertentu dan juga karena biayanya yang tinggi.

Namun, pada 2023, diumumkan bahwa PLKN akan dilaksanakan kembali dengan PLKN3.0. Program ini akan menggunakan 90% modul latihan ala ketenteraan dan 10% modul kenegaraan. Tempat latihan akan menggunakan kem-kem latihan milik kerajaan seperti Kem Wataniah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan kem latihan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

BAGAIMANAKAH PELAKSANAAN PLKN 3.0?

PLKN3.0 akan dilakukan dalam dua fasa. Fasa pertama akan melibatkan pelajar Tingkatan Empat melalui silibus Kementerian Pendidikan yang mencakup silabus kokurikulum seperti kadet polis, bomba, dan pengakap. Pelajar Tingkatan Lima yang dikecualikan akan bergabung dalam fasa kedua setelah menyelesaikan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

SIAPAKAH TERLIBAT DENGAN PLKN 3.0?

Kementerian Pertahanan Malaysia juga telah mengklarifikasi bahwa PLKN3.0 akan melibatkan peserta yang lahir pada tahun 2007 saja. Program ini akan diberlakukan hingga usia 35 tahun, meskipun ada klause yang mengizinkan peserta berusia 16 hingga 35 tahun.

DIMANAKAH LOKASI LATIHAN PLKN 3.0?

Lokasi latihan akan berlangsung di kem-kem latihan milik kerajaan seperti 13 Kem Wataniah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan kem latihan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

 

BERAPA LAMA TEMPOH PELAKSANAAN PLKN3.0?

Tempoh pelaksanaan PLKN Fasa 2 hanya akan berlangsung selama 45 hari, sementara tarikh pelaksanaan belum diputuskan.

SEMAKAN STATUS PLKN 3.0?

Pantau saluran resmi Kementerian Pertahanan Malaysia dan laman web rasmi untuk mendapatkan informasi terbaru tentang PLKN3.0.

UJIAN KESIHATAN MENTAL KKM(Guna MyMinda MySejahtera)

Leave a Comment