PERBEZAAN ANTARA SAMAN & KOMPAUN(Maksud Jenis & Contoh)

PERBEZAAN ANTARA SAMAN & KOMPAUN(Maksud Jenis & Contoh)

PERBEZAAN ANTARA SAMAN KOMPAUN

Semestinya anda mengalami kekeliruan mengenai apa itu kompaun dan saman. Adakah sama kedua-dua istilah ini? Sebenarnya kompaun dan saman membawa maksud yang belainan. Disini kami akan kongsikan kepada anda perbezaan antara saman dan kompaun ini, semoga membantu.

 

PERBEZAAN ANTARA SAMAN & KOMPAUN

Berikut adalah merupakan perbezaan antara saman dan kompaun iaitu:

KompaunKompaun ialah tawaran oleh sebuah jabatan kepada seorang yang disyaki melanggar undang-undang mereka untuk membayar denda atas kesalahan berkenaan. Jika tawaran itu diterima dan pesalah membayar denda, kes itu dianggap selesai. Tetapi perlu diingat walau pun kes sudah selesai, orang yang ditawarkan kompaun itu masih direkodkan sebagai telah melakukan kesalahan.
SamanSaman bermakna jabatan yang undang-undang mereka telah dilanggar itu mendakwa pelaku kesalahan itu di mahkamah. Ini berlaku antara tiga sebab. Sebab pertama ialah jabatan itu memikirkan kesalahan yang dilakukan itu tidak layak untuk dikompaun sahaja (walau pun boleh dikompaun) dan meminta mahkamah untuk menjatuhkan hukuman. Sebab kedua ialah kesalahan yang dilakukan itu memang tidak mempunyai peruntuhan untuk dikompaun.  Sebab ketiga pula, pesalah telah ditawarkan kompaun tetapi tidak menyelesaikannya di dalam tempoh yang ditetapkan. Jabatan tidak mempunyai pilihan lain dari mengeluarkan saman mahkamah dalam keadaan sebegini.

 

JENIS SAMAN BOLEH KOMPAUN DAN TIDAK BOLEH KOMPAUN

Berikut adalah merupakan penejlasan bagi kedua saman ini iaitu:

Saman Boleh DikompaunSaman boleh dikompaun ni akan dikeluarkan kepada pengeluar saman jika anda didapati melakukan kesalahan kecil .kesalahan ini tidak perlu untuk naik mahkamah pun dan boleh je selesaikan terus pembayaran kompaun.
Saman boleh kompaun ni, korang boleh minta diskaun denda dan bayar cash di balai sebelum tarikh akhir dlm surat saman.
Saman Tak Boleh DikompaunSaman “Non Compound”  tu memerlukan anda untuk kena naik mahkamah dan hakim akan tentukan jumlah. Kalau nak buat rayuan pengurangan atau tak payah bayar, itu semua atas budi bicara hakim

 

CONTOH SAMAN DAN KOMPAUN

Berikut adalah merupakan antara contoh saman dan kompaun iaitu:

 

ARTIKEL LAIN:

Leave a Comment