VAKSIN TDAP(Harga Semak Jadual Suntikan Ibu Mengandung)

VAKSIN TDAP(Harga Semak Jadual Suntikan Ibu Mengandung)

VAKSIN TDAP

Terkini Kementerian Kesihatan (KKM) akan memperkenalkan pemberian vaksin TDAP) kepada semua ibu hamil di Malaysia. Pemberian vaksin ini akan memberi perlindungan kepada bayi bermula dari dalam kandungan hingga lahir. Disini kami akan kongsikan maklumat meengenai vaksin ini, semoga membantu.

 

APA ITU VAKSIN TDAP

Veksin TDAP adalah singkatan dari tetanus (T), difteri, (D), dan acellular pertussis (aP) atau batuk rejan yang bertujuan untk mengurangkan risiko jangkitan pertussis terutamanya dalam kalangan bayi berumu bawah 5 bulan.

 

KOMPLIKASI PENYAKIT PERTUSSIS

Terdapat beberapa komplikasi penyakit ini antaranya ialah:

  • Pneumonia (radang paru-paru), encephalopathy (radang otak) dan kematian boleh berlaku.
  • Kekurangan zat, hilang berat badan merupakan komplikasi akibat muntah yang berulang.
  • Sawan juga boleh berlaku akibat kekurangan bekalan oksigen ke otak berikutan batuk yang berterusan tanpa sempat bernafas.

 

MANFAAT VAKSIN TDAP

Tdap adalah veksin kombinasi guna melindungi tubuh dari ancaman tiga penyakit akibat bakteri yang berpotensi mengancam jiwa. Adapun penyakit yang bisa dicegah dengan pemberian vaksin, yaitu:

  • Bakteri masuk ke dalam tubuh melalui luka atau sayatan dan memengaruhi otak serta sistem saraf. Dampaknya, pengidap mengalami kesulitan bernapas akibat tegang pada otot pernapasan yang menyebabkan kematian.
  • Bakteri masuk ke dalam tubuh dan menghasilkan racun yang merusak jaringan di hidung dan tenggorokan. Dampaknya, pengidap mengalami gagal ginjal, kerusakan saraf bahkan kelumpuhan.
  • Batuk rejan. Bakteri masuk ke dalam tubuh dan menginfeksi saluran pernapasan serta paru-paru. Dampaknya, pengidap mengalami mimisan dan perdarahan otak serta kerusakan otak akibat kekurangan oksigen.

 

TARIKH PELAKSANAAN SUNTIKAN VAKSIN TDAP

Inisiatif ini dijangka akan bermula pada tahun 2024 selepas urusan perolehan bekalan veksin TDAP selesai dan bekalan veksin itu tersedia di fasiliti kesihatan KKM seluruh negara.

 

JADUAL SUNTIKAN VAKSIN TDAP

Semua ibu hamil termasuk bukan warganegara akan diberikan satu dos vaksin ketika trimester kedua atau ketiga kehamilan (antara tempoh kehamilan 13 hingga 36 minggu)

 

KADAR HARGA SUNTIKAN VAKSIN TDAP

Kepada ibu hamil boleh dapatkan suntikan vaksin ini secara percuma di fasiliti kesihatan primer KKM di seluruh negara.

 

MAKLUMAT LANJUT

Untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai Veksin TDAP, anda boleh melayari portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)

ARTIKEL LAIN:

1 thought on “VAKSIN TDAP(Harga Semak Jadual Suntikan Ibu Mengandung)”

Leave a Comment