PERKHIDMATAN AMBULAN PERCUMA SELANGOR KL KECEMASAN(Senarai Nombor Phone & Lokasi Near Me)

PERKHIDMATAN AMBULAN PERCUMA SELANGOR KL KECEMASAN(Senarai Nombor Phone & Lokasi Near Me)

PERKHIDMATAN AMBULAN PERCUMA SELANGOR

Kepada anda yang memerlukan perkhidmatan ambulan secara percuma atas tujuan kecemasan, semestinya anda ingin ketahui caranya. Disini kami akan kongsikan kepada anda cara dapatkah perkhidmatan ambulan percuma bagi kawasan Selangor dan WP Kl, semoga membantu.

 

PERKHIDMATAN AMBULAN KECEMASAN

Perkhidmatan perubatan kecemasan (bahasa Inggeris: emergency medical services, EMS) ialah sejenis perkhidmatan kecemasan yang berperanan menyediakan penjagaan perubatan akut di luar hospital atau dalam perjalanan ke hospital, kepada pesakit yang mengalami penyakit atau kecederaan yang dipercayai oleh pengamal perubatan atau pesakit itu sendiri sebagai kecemasan perubatan.

Tujuan perkhidmatan perubatan kecemasan biasanya adalah memberikan rawatan yang memuaskan kepada sesiapa yang memerlukan jagaan perubatan segera, ataupun membawa pesakit ke titik jagaan definitif yang seterusnya (jabatan kecemasan di hospital atau suatu tempat yang adanya pakar perubatan), tepat pada masanya. Istilah “perkhidmatan perubatan kecemasan” berubah untuk mencerminkan perubatan daripada sistem ambulans ringkas yang hanya memberikan pengangkutan, kepada suatu sistem yang memberikan jagaan perubatan sebenar di tempat kejadian dan juga dalam pengangkutan. Di sesetengah negara membangun, istilah ini tidak digunakan, ataupun disalah guna, kerana tiadanya rawatan kepada pesakit, sebaliknya sekadar mengangkut pesakit ke titik jagaan.[2]

Di kebanyakan negara, perkhidmatan perubatan kecemasan dipanggil oleh orang awam (atau khidmat kecemasan lain, perniagaan atau pihak berkuasa) melalui nombor telefon kecemasan yang menghubungkan mereka dengan kemudahan kawalan yang kemudiannya mengutuskan pihak yang sesuai untuk berhadapan dengan situasi berkenaan.[3]

 

SENARAI PEKHIDMATAN AMBULAN PERCUMA

Berikut adalah merupakan antara perkhidmatan ambulan percuma yang tersedia bagi kes kecemasan di Selangor dan WP KL aitu:

Ambulans KerajaanOrang ramai yang memerlukan perkhidmatan ambulans ini boleh hubungi talian kecemasan 999
Pertubuhan Kasih Umat MalaysiaJika memerlukan khidmat ambulan percuma dan van jenazah percuma untuk mereka tidak mampu dan memerlukan boleh hubungi 01170787900.
MAPIM Wakaf AmbulanceMAPIM Malaysia mengambil inasiatif mewujudkan perkhidmatan ambulan percuma bagi membantu golongan yang tidak berkemampuan. Hubungi:

Hotline       : 1300-888-038

WhatsApp :  012-800-2016

Email          : [email protected]

Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSMM)Orang ramai yang memerlukan perkhidmatan ambulans ini boleh hubungi talian kecemasan 999 atau 011-65353165 atau 03-21438122
Community Policing Malaysia (CPM)Ambulans NGO ini adalah inisiatif bagi membantu banyak isi rumah berpendapatan rendah yang memilih untuk tidak mendapatkan rawatan perubatan kerana tidak mampu menanggung kos perjalanan.
Ambulans Insaf MalaysiaMemberikan perkhidmatan secara PERCUMA bagi MVA-Motor Vehicle Accident (Kemalangan Jalanraya) dan Lain-lain Kecemasan di kawasan Setiawangsa, Wangsa Maju dan Ampang. Hubungi 011-10161999
St John Ambulans Malaysia Wilayah PersekutuanBagi sebarang kecemasan, orang awam boleh menghubungi 999 dan bagi tempahan ambulans untuk permindahan pesakit dalam dan luar negeri, maklumat lanjut boleh diperolehi di talian 03-9285 5294.

 

ARTIKEL LAIN:

Leave a Comment