URINE TEST POLIS POSITIF SANGKUT (Berapa Denda & Cara Ikat Jamin Kes)

URINE TEST POLIS POSITIF SANGKUT (Berapa Denda & Cara Ikat Jamin Kes)

URINE TEST

Kepada anda yang ingin mengetahui anggaran denda dan cara ikat jamin bagi kes urine test polis positif, disini kami akankongsikan kepada anda, semoga membantu.

 

SEKSYEN DIKENAKAN SEKIRANYA MEMILIKI DADAH

Kesalahan memiliki dadah atau menggunakan dadah dlm tubuh badan adalah Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 atau S.15 Akta yg sama.

 

POSUDER KES URINE TEST POLIS

  • Kes urine biasanye sample air kencing bleh diambil di tempat kejadian atau di balai polis.
  • Selepas air kencing diambil, pihak polis akan buat ujian saringan awal air kencing dgn mencelupkan strip (1 kertas kecil panjang) ke dlm botol air kencing kita tadi. Sekiranya pada strip tu ada tandaan, jika bacaan positif, botol akan ditutup/sealed & ditampal sticker/label name kita, no. k/p (no. Paspot) & t.tgn. Semuanya akan dibuat di hadapan kita, utk pastikan itu botol air kencing kita.
  • Kena naik mahkamah atau tak, adalah berdasarkan laporan lengkap air kencing kita lepas makmal yg bertauliah membuat ujian pengesahan lanjut (biasanye makmal di hosp. tertentu). Jika makmal sahkan positif, ringkasnye kita kena naik mahkamah utk dituduh. Jika makmal sahkan negatif, kita x perlu naik mahk sbb ujian rasmi menunjukkan air kencing kita x de dadah, klu naik court pun, confirm kes kena buang.
  • Jadi yg penting adalah keputusan rasmi oleh makmal, ujian awal pihak polis celup dlm air kencing kita tu, hanyalah UJIAN SARINGAN AWAL ianya TIDAK MUKTAMAD dan bkn keputusan rasmi. Biasanya keputusan makmal akan diperolehi dlm tempoh sebulan atau lebih.
  • Bg warga asing atau mereka yg tidak punya alamat tetap, awk boleh naik court (dituduh) berdasarkan keputusan UJIAN SARINGAN AWAL td (namun ini tertakhluk policy semasa pihak pendawaan)

Rujukan: Facebook Tanya Pasal Prosedure Kes Jenayah

 

KADAR DENDA KES URINE TEST POLIS

Kadar denda ini akan ditentukan selepas perbicaraaan dalam mahkamah


CARA IKAT JAMIN POLIS URINE TEST POSITIF

Jaminan polis ini bermakna jaminan yang diberikan oleh pihak polis bagi memastikan kehadiran orang yang disiasat hadir memberikan kerjasama dan hadir pada tarikh pertuduhan di mahkamah.

Proses ini memang biasa kerana siasatan masih belum selesai dan tidak dibawa lagi ke prosiding mahkamah. Pada masa yang sama polis mempunyai bidang kuasa untuk tidak menahan reman atau tiada perintah lanjutan reman.

 

ARTIKEL LAIN:

Leave a Comment