KENAPA LINE UNIFI SLOW?(Why Unifi Line So Slow)

KENAPA LINE UNIFI SLOW?(Why Unifi Line So Slow)

KENAPA LINE UNIFI SLOW

Semestinya pada masa kecanggihan teklonogi ini, penggunaan Internet kini sudah menjadi keperluan. Salah satu perkhidmatan internet yang tersedia adalah Unifi. Sekiranya anda pelanggan kepada UNIFI, semestinya terjadi permasalah internet anda perlahan dan in akan merumitkan urusan anda secara atas talian. Disini kami akan kongsikan kepada anda kenapa line Unifi Slow, semoga membantu.

 

APA ITU UNIFI

UniFi merupakan perkhidmatan jalur lebar yang menggunakan gentian optik untuk menyampaikan internet berkelajuan tinggi, telefon dan perkhidmatan IPTV ke rumah pelanggan. Jenis teknologi yang digunakan untuk menyampaikan perkhidmatan UniFi ke rumah pelanggan adalah bergantung kepada jenis premis pelanggan. Jika premis pelanggan adalah hartanah, Fibre to the Home (FTTH) akan digunakan manakala jika premis pelanggan adalah bangunan tinggi, Very high speed Digital Subscriber Line 2(VDSL 2) akan digunakan.

 

CARA SEMAK COVERAGE UNIFI

Untuk menyemak liputan bagi kawasan anda, anda boleh menyemak menerusi pautan di bawah:

 

PUNCA KENAPA LINE UNIFI SLOW?

Berikut adalah merupakan anatara punca yang menyebabkan kenapa line Unifi slow iaitu::

  • Jaringan yang sibuk: Jika terlalu banyak pengguna menggunakan jaringan pada masa yang sama, ia boleh menyebabkan line menjadi slow. Ini biasanya berlaku semasa waktu puncak seperti waktu makan malam atau hujung minggu.
  • Masalah teknikal: Kadang-kadang, masalah teknikal atau gangguan pada jaringan Unifi boleh menyebabkan line slow.
  • Peranti: Kadang-kadang, masalah boleh datang dari peranti anda sendiri. Kemungkinan peranti yang tidak dikemaskini boleh mempengaruhi kelajuan internet.
  • Penyelenggaraan: Satu lagi penjelasan yang berpotensi untuk talian Unifi yang perlahan terletak pada penyelenggaraan infrastruktur yang tidak mencukupi oleh penyedia telekomunikasi. Tambahan pula, faktor persekitaran seperti keadaan cuaca yang melampau atau bencana alam boleh merosakkan komponen infrastruktur penting, menyebabkan gangguan perkhidmatan dan penurunan prestasi sehingga pembaikan dibuat.

 

BAGAIMANA JIKA COVERAGE OK TETAPI LINE UNIFI MASIH SLOW

Jika line UNIFI anda sentiasa slow, anda boleh cuba hubungi khidmat pelanggan Unifi untuk mendapatkan bantuan di talian 100

 

CARA ATASI LINE INTERNET UNIFI SLOW

Berikut adalah merupakan beberapa cara yang anda boleh atasi dahulu jika internet anda slow iaitu:

  1. Shutdown Modem & Router Unifi Selama 10 Minit dan kemudian On kan kembali
  2. Disconnect dan Re-connect PPPoE Connection sepeti berikut:
    • Log masuk ke router anda. Kebiasaannya melalui ip 192.168.0.1
    • Selalunya default Id dan Password adalah Admin
    • Pergi ke menu Advanced/Network/Interne dan klik Disconnect PPPoE
    • Perhatikan dan ingat IP address yang terpapar di screen.
    • Tunggu selama lebih kurang 5 minit dan kemudian klik Connet
    • Setelah berjaya Connect, anda akan mendapati IP dan konfigurasi akan berubah menandakan internet connection sudah Berjaya dikemaskini
  3. Gunakan Channel WiFi Yang Less Congested

 

SOALAN LAZIM (FAQ) LINE INTERNET UNIFI

Adakah sebab pengguna Unifi terlalu ramai, jadi line slow?

  • Ya, pengguna yang terlalu ramai mungkin salah satu punca line Unifi jadi slow. Kesesakan rangkaian yang berpunca daripada ramai pengguna menggunakan rangkaian di kawasan sama akan membuatkan talian jadi perlahan.

 

MAKLUMAT LANJUT

Untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai tentang kenapa line internet slow serta tawaran plan istimewa yang ditawarkan dari semasa ke semasa daripada UNIFI, anda boleh melayari website rasmi UNIFI

ARTIKEL LAIN:

Leave a Comment