EA Form Pekerja Hilang(Cara Dapatkan Buat Daripada Majikan Lama)

EA Form Pekerja Hilang(Cara Dapatkan Buat Daripada Majikan Lama)

EA FORM

Borang EA adalah penting untuk memfailkan cukai, kerana ia mengandungi maklumat terperinci tentang pendapatan, potongan dan faedah anda yang diperolehi semasa pendapatan tahunan.  Tidak kira sama ada anda telah bertukar kerja atau meninggalkan kerja anda, anda berhak mendapat borang ini. Disini kami akan kongsikan cara dapatkan kembali EA Form ini, semoga membantu.

 

APA ITU EA FORM

LHDN mentakrifkan Borang EA sebagai Penyata Imbuhan Tahunan untuk pekerja swasta, termasuk gaji mereka sejak tahun lalu. Borang EA memastikan bahawa anda mengisytiharkan jumlah pendapatan dan pengecualian yang betul dan mengesahkan sama ada anda berada di atas gred gaji yang memerlukan anda membayar cukai.

Borang EA ialah dokumen yang diperlukan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) di Malaysia. Ia termasuk butiran tentang pendapatan dan potongan pekerja untuk tahun tersebut.

 

CARA DAPATKAN EA FORM (Daripada Majikan Lama)

Berikut ialah beberapa cara untuk mendapatkan borang EA daripada bekas majikan anda iaitu:

  1. Hubungi Majikan lama anda melalui e-mel atau telefon. Adalah lebih baik untuk menghubungi jabatan Sumber Manusia kerana mereka biasanya bertanggungjawab dalam hal-hal tersebut.
  2. Maklumkan permintaan untuk Borang EA anda. Anda harus memberikan butiran yang diperlukan seperti nama penuh anda, ID pekerja (jika ada), dan tempoh anda bekerja di sana.
  3. Jika anda tidak menerima respons dalam tempoh masa yang munasabah, anda harus membuat susulan dengan mereka.
  4. Sesetengah majikan mungkin menghantar borang kepada anda melalui e-mel atau pos, manakala yang lain mungkin memerlukan anda untuk mengambilnya secara peribadi. Pastikan anda menjelaskan cara anda akan menerima borang tersebut.

Nota: Adalah hak anda sebagai pekerja untuk menerima borang EA anda. Jika anda menghadapi sebarang kesulitan, anda boleh mendapatkan nasihat daripada jabatan buruh tempatan atau biro pekerjaan anda.

 

BOLEHKAH DAPATKAN EA FORM LAMA DI LHDN?

Sekiranya anda tidak dapat memperolehnya daripada majikan anda, anda boleh menghubungi LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri). Anda boleh menghubungi mereka melalui cara berikut:

  • Kunjungi cawangan LHDN berhampiran.
  • Hubungi Talian Penjagaan mereka di +603-8911 1000 atau +603-8911 1100 (Luar Negara).
  • Hantar e-mel ke [email protected]

Ingat untuk memberikan butiran yang diperlukan seperti nama penuh anda, nombor IC dan tahun khusus borang EA yang anda minta.

Nota: Sila ambil perhatian bahawa LHDN mungkin tidak mempunyai salinan borang EA anda, kerana majikan tidak perlu menyerahkan borang ini kepada LHDN. LHDN hanya menyerahkan pengiraan cukai (Borang E) sahaja. Anda perlu mendaptakan borang EA tersebut dengan majikan anda.

 

BAGAIMANA SEKIRANYA MAJIKAN GAGAL MENYEDIAKAN EA FORM?

Menurut Seksyen 83 (1A) Akta Cukai Pendapatan 1967, majikan mesti menyediakan dan mengedarkan Borang EA sebelum 1 Mac setiap tahun. Kegagalan berbuat demikian boleh dikenakan denda RM200 sehingga RM20,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 6 bulan, atau kedua-duanya sekali.

 

ARTIKEL LAIN:

1 thought on “EA Form Pekerja Hilang(Cara Dapatkan Buat Daripada Majikan Lama)”

Leave a Comment